Ders Bilgileri | |||||
Ders | Kodu | Yarıyıl | T + U (Saat) | Kredi | AKTS |
Yapay Zeka | CEN 425 - CEN 426 | 7 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |||||
Dersin Dili | İngilizce | ||||
Dersin Seviyesi | Lisans | ||||
Dersin Türü | Seçmeli | ||||
Dersi Veren Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi Esra SARAÇ EŞSİZ | ||||
Dersin Yardımcıları | |||||
Dersin Amacı | Bu dersin temel amacı öğrencilere en temel bilgiyi sağlamak ve böylece AI'nın ne olduğunu anlayabilmelerini sağlamaktır. |
||||
Dersin İçeriği | Arama (Bölüm 3). Oyun Oynama (Bölüm 5) Mantık ve Otomatik Akıl Yürütme (Bölüm 7,8) Belirsizlikle Muhakeme (Olasılıksal Akıl yürütme) (Bölüm 13,14) Makine Öğrenimi (Bölüm 18) Doğal Dil İşleme (Bölüm 22,23) |
||||
Dersin Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | |||
Bir problemin Yapay Zeka problemi olup olmadığını anlamak | 1, 2, 3, 10, 11, 15 | A, C, D | |||
Yapay zeka problemini modelleme ve uygun çözümü bulma | 1, 2, 3, 10, 11, 15 | A, C, D | |||
Arama yöntemleri, uzman sistemler, istatiksel yöntemler ve basit yöntemleri öğrenme için tanımlayıp kullanabilme | 1, 2, 3, 10, 11, 15 | A, C, D | |||
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma, 4: Alıştırma ve Uygulama, 5: Gösteri, 6: Gösterip Yaptırma,, 7: Rol Yapma, 8: Grup Çalışmas, 9: Benzetim, 10: Beyin Fırtıması, 11: Örnek Çalışmalar, 12: Deney/Laboratuvar, 13: Bireysel Çalışma, 14: Proje Çalışması, 15: Proje Temelli Öğrenme, 16: Tanımsız | ||||
Ölçme Yöntemleri: | A: Sınav , B: Sözlü Sınav, C: Ödev, D: Proje/Tasarım, E: Performans Görevi, F: Portfolyo, G: Tanımsız | ||||
DERS AKIŞI | |||||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | |||
1 | Giriş + Tarih | ||||
2 | Akıllı Aracılar + Diğer AI çerçeveleri | ||||
3 | Arama 1 - Uniformed, Informed | ||||
4 | Arama 2 - Informed, Adversarial | ||||
5 | Sayısal Optimizasyon | ||||
6 | Arama 3 - Yerel Arama, Genetik Algoritmalar | ||||
7 | Arama 3 - Yerel Arama, Genetik Algoritmalar - devam | ||||
8 | Makine öğrenme | ||||
9 | Olasılıksal Modelleme, Bayes Ağları | ||||
10 | Takviyeli Öğrenme | ||||
11 | Doğal Dil İşleme | ||||
12 | Hesaplamalı Oyun Teorisi | ||||
13 | Öğrenci sunumları | ||||
14 | Problem çözme | ||||
KAYNAKLAR | |||||
Ders Notu | 1. “Artificial Intelligence, A Modern Approach, 3rd Edition,” by Stuart Russell and Peter Norvig | ||||
Diğer Kaynaklar | |||||
MATERYAL PAYLAŞIMI | |||||
Dökümanlar | 1-8 hafta | ||||
Sınav Soruları | |||||
9-14 hafta | |||||
Ödevler | Ödevler | ||||
Sınavlar | Sınav Tarihleri | ||||
ArasinavTarihleri | |||||
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | |||||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ | |||
Ara Sınav | 1 | 30 | |||
Kısa sınav | 0 | 0 | |||
Ödev | 0 | 0 | |||
Proje | 1 | 70 | |||
Toplam | 100 | ||||
Yıliçinin Başarıya Oranı | 50 | ||||
Finalin Başarıya Oranı | 50 | ||||
Toplam | 100 | ||||
DERS KATEGORİSİ | Mesleki | ||||
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | |||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||
1 | Matematik, Fen Bilimleri ve temel mühendislik alanlarında bilgi birikimi ve bu birikimi uygulamaya dönüştürebilme yeteneğine sahip olma, | 5 | |||
2 | Bilgisayar Mühendisliği’nin temel prensipleri hakkında bilgiye sahip olma ve bu alandaki problemleri tanımlama, modelleme ve çözme yeteneğine sahip olma, | 5 | |||
3 | Bilişim teknolojileri bilgisi ve bu teknolojileri aktif olarak kullanabilme yeteneğine sahip olma, | 5 | |||
4 | Kendi alanında veri toplama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz ve yorumlama yeteneğine sahip olma, | 5 | |||
5 | Problem çözümlerinde ve uygulamalarda modern mühendislik araçlarını ve yöntemlerini kullanabilme yeteneğine sahip olma, | 4 | |||
6 | Sistem ve sistem bileşenini veya süreci istenilen kriterlere uygun olarak tasarlama ve uygulama yeteneğine sahip olma, | 4 | |||
7 | Disiplin içi ve disiplinler arası takımlarda çalışabilme yeteneğine sahip olma, | 4 | |||
8 | Bilgi edinimi araştırması yapabilme, veri tabanlarına ve diğer bilgi kaynaklarına erişebilme becerisine sahip olma, | 4 | |||
9 | Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin farkındalığına sahip olma ve bu farkındalığı uygulayarak kendini yenileyebilme yeteneği sahip olma, | 3 | |||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi uygulamalar ile girişimcilik ve yenilikçilik hakkında bilgi sahibi olma, | 3 | |||
11 | İletişim de etkin olabilme yeteneğine sahip olma, | 1 | |||
12 | Mesleki özgüven, bağımsız davranma, yaratıcılık gibi özelliklere sahip olma, | 4 | |||
13 | Mesleki ve etik sorumluluk bilinçlerine sahip olma, | 1 | |||
KATKI DÜZEYİ: 1:Çok-Düşük, 2: Düşük, 3: Orta, 4: Yüksek, 5: Çok-Yüksek | |||||
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||||
Etkinlik | SAYISI | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) | ||
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 | ||
Ödev | 0 | 0 | 0 | ||
Proje | 1 | 80 | 80 | ||
Ara sınav | 1 | 2 | 2 | ||
Uygulama | 0 | 0 | 0 | ||
Final sınavı | 1 | 2 | 2 | ||
Toplam İş Yükü | 180 | ||||
Toplam İş Yükü / 30 (saat) | 6 | ||||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |